Hvem henvender undervisningen sig til?
- Alle faggrupper indenfor ældre – og sundhedsområdet
- Pårørende til ældre og/eller demensramte personer
- Frivillige ved demens og ældreområdet
- Personer med demens
- Sammenslutninger og foreninger med interesse for det mellemmenneskelige
Hvordan er undervisningsformen?
Der indgås aftale ved det enkelte arrangement/forløb. Der kan f.eks. være tale om:
- Undervisning
- Foredrag
- Oplæg
- Fælles refleksioner
- Praktiske øvelser
- Gruppearbejde
- ”Hands on” praksislæring
Undervisningen kan følges op af praksislæring. Det vil sige, at jeg følger hverdagen på plejehjemmet/aktivitetstilbuddet/bogruppen og her arbejder med refleksion, prøvehandlinger og efterfølgende fælles læring.
Hvor lang tid varer undervisningen?
Tidsrammen aftales. Der kan være tale om oplæg à en time eller to, halve dage, hele dage og længere forløb, feks med prøvehandlinger mellem læringsmoduler.
Hvad indeholder undervisningen?
Der kan altid sammensættes efter ønsker og behov.
Eksempler på emner:
- Identitet og identitetsstøttende omsorg
- Livshistorien – hvorfor og hvordan
- Menneskets fortælling – at arbejde med narrativer
- Aktiviteter – aktivitetsbegrebet omsat i en travl praksis
- Hverdagens gøremål
- Roller – samvær – opgaver
- Hverdagsrehabilitering
- Motivationsarbejde – at arbejde inviterende
- Livet i Leve-bomiljø – fokus på selvbestemmelse og medbestemmelse
- Det gode liv i plejebolig, også når svær demens snakker med
- Oplevelser – stemninger og stunder
- Reminiscens
- Demens – symptomer og forløb
- Demens og udviklingshæmmede
- Kitwoods teorier anvendt i den nære praksis
- De fysiske rammers betydning
- Forebyggelse og håndtering af vrede
- Holdninger og menneskesyn
- Rammer og redskaber til refleksion
- Kommunikation som anerkender og støtter
- Tydelig kommunikation
- Medarbejdernes adfærd og handlemåder