Hvem henvender undervisningen sig til?

  • Alle faggrupper indenfor ældre – og sundhedsområdet
  • Pårørende til ældre og/eller demensramte personer
  • Frivillige ved demens og ældreområdet
  • Personer med demens
  • Sammenslutninger og foreninger med interesse for det mellemmenneskelige

Hvordan er undervisningsformen?

Der indgås aftale ved det enkelte arrangement/forløb. Der kan f.eks. være tale om:

  • Undervisning
  • Foredrag
  • Oplæg
  • Fælles refleksioner
  • Praktiske øvelser
  • Gruppearbejde
  • ”Hands on” praksislæring

Undervisningen kan følges op af praksislæring. Det vil sige, at jeg følger hverdagen på plejehjemmet/aktivitetstilbuddet/bogruppen og her arbejder med refleksion, prøvehandlinger og efterfølgende fælles læring.

Hvor lang tid varer undervisningen?

Tidsrammen aftales. Der kan være tale om oplæg à en time eller to, halve dage, hele dage og længere forløb, feks med prøvehandlinger mellem læringsmoduler.

Hvad indeholder undervisningen?

Der kan altid sammensættes efter ønsker og behov.

Eksempler på emner:

  • Identitet og identitetsstøttende omsorg
  • Livshistorien – hvorfor og hvordan
  • Menneskets fortælling – at arbejde med narrativer
  • Aktiviteter – aktivitetsbegrebet omsat  i en travl praksis
  • Hverdagens gøremål
  • Roller – samvær – opgaver
  • Hverdagsrehabilitering
  • Motivationsarbejde – at arbejde inviterende
  • Livet i Leve-bomiljø – fokus på selvbestemmelse og medbestemmelse
  • Det gode liv i plejebolig, også når svær demens snakker med
  • Oplevelser – stemninger og stunder
  • Reminiscens
  • Demens – symptomer og forløb
  • Demens og udviklingshæmmede
  • Kitwoods teorier anvendt i den nære praksis
  • De fysiske rammers betydning
  • Forebyggelse og håndtering af vrede
  • Holdninger og menneskesyn
  • Rammer og redskaber til refleksion
  • Kommunikation som anerkender og støtter
  • Tydelig kommunikation
  • Medarbejdernes adfærd og handlemåder